mandag 12. november 2007

Puerto Montt, Chile



Laks. Puerto Montt lukter laks. Chiles lakseeventyr begynner her. Laksemære på laksemære i innseilinga. Nye hus på rekke og rad i åsene. Jo, det går godt med Puerto Montt for tiden. Norske penger og norsk kompetanse er også inni bildet. Norske temperaturer i sjøen. Og litt i lufta óg, det må sies. Nå er vi på 45 grader sør og det er ikke til å kimse av når du ikke har Golfstrømmen som skjerf.

Så hvorfor bilder av en foss og trær ved en innsjø? Puerto Montt ligger i Chiles ”lake district” – et område med vakre innsjøer, temperert (det vil si kald) regnskog og majestetiske vulkaner i et belte som strekker seg helt til Argentina. Noen av vulkanene er i levende live. Jeg hadde håpet å se den perfekte sukkertoppen til vulkan Osorno i dag, men nei. Egentlig er han (er vulkaner hanner?) oppe i venstrehjørnet på det øverste bildet. Inni skyene. Fossen er Petrohue-fossen. Det var målet for turen vår i dag. For en nordmann skal det litt til å imponere med en foss. Men fossen var ok. Det er alltid tilfredstillende å se en god foss.

Trærne står pent dandert rundt innsjøen Llanquihue. Det er den nest største innsjøen i Chile. Hundene leker seg på stranda i Puerto Varas, en hyggelig, liten by som du kan sirkumnavigere på tyve minutter. Da har du rukket å spise apfelstrudel på konditoriet også. De kan virkelig lage god apfelstrudel her, det har de kunnet siden 1853. Da sponset Chile tyskere som ville bosette seg i området. Fortsatt er det tyske ord, tyske tradisjoner i bruk i dette området. Og kraftige, svart-hvite holsteinerkuer istedet for de brune, litt unnselige du ser i resten av Sør-Amerika. Så vet du det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, du tar så fine bilder! Kjempefine! Elsket hunde-bildet :)

anfinn sa...

Tidlegare, for inntil to år sidan, var Puerto Montt den eine snuhamna til Kystopplevelser sine Antarktis-reiser. Den andre snuhamna var Ushuia. Så vart den eine snuhamna Punta Arenas, truleg for å spara på utgiftene. (Det stod sjølvsagt ikkje i reklamen). Men dermed får ikkje passasjerane med seg dei chilenske fjordane! Det får likevel de på "Fram". Gler meg til å lesa meir om dei!
Den danske reisebokforfattaren Haakon Mielche skreiv i sin ungdom, kort før 2. verdskrigen, ei knakande god bok, "To menn til Verdens Ende". Den bør kjøpast og lesast om ho skulle dukka opp på eit antikvariat!

Annelill sa...

Hei Anfinn!
Jeg vet ikke så mye om snuhavner, men akkurat nå er jeg i Puerto Natales - og gjett hvem som ligger skulder til skulder med oss til kai her? Nordnorge! De har vært to turer i Antarktis allerede (tror jeg). Kanskje noen av turene går i fjordene, selv om Punta Arenas er snuhavn? Jeg vet sannelig ikke. Det gir iallefall en hjemlig følelse å se Nordnorge - den ser jeg ca. en gang i uka fra vinduet mitt hjemme i Tromsø :-)

Annelill
PS: takk for boktips, den boka skal jeg se etter.

anfinn sa...

Eg ser no at "Nordnorge" tek turen til Puerto Natales mellom Antarktis og Punta Arenas og omvendt, så dermed får passasjerane nyta noko av det sør-chilenske fjordlandskapet. Når det gjeld "Fram", ser eg at den berre har turen Ushuaia - Antarktis og attende, så passajerane på dei turane får sjå mykje mindre landskap enn passasjerane på "Nordnorge" sine turar.