søndag 14. oktober 2007

Down south!

Jeg fløy ned fra New York til Orlando, og derfra til Port Canaveral. Der tok jeg inn på et strandhotell mens jeg ventet på at Fram skulle komme dagen etterpå. Et halvt minutt fra fine Cocoa Beach. 33 grader. Vannet var varmt. Pelikanene fløy lavt. Deilig å gå på stranda etter å ha fått ømme legger i New York. Jeg la meg ned og hørte på havet. For noen kontraster. Kvelden før hadde jeg stått på sinnsyke Times Square.
Fram var innom Charleston mens jeg travet rundt i NYC. Her er et bilde derfra. Synd jeg gikk glipp av det, for det var visst spennende. Southern, hvis du skjønner hva jeg mener. Scarlett o´Hara! Ekspedisjonslederen spiste spare ribs og knipset dette bildet.
Noe jeg absolutt ikke ville gå glipp av: besøket på Kennedy Space Center på Cape Canaveral. Det er her romferger og raketter skytes ut i rommet. Det er her astronautene trenes opp. Det er dette som er NASA. Mange tusen mennesker jobber med det amerikanske romfartsprogrammet her ute. Vi spiste lunsj med astronauten Story Musgrave. Han hadde vært seks ganger ute i rommet. Vi kunne stille spørsmål. Etterpå kunne vi bli fotografert sammen med Story. Ekspedisjonslederen presset meg til å stille opp. Jeg fikk latterkrampe. Jeg stod sammen med en astronaut under et amerikansk flagg. Det er det mest amerikanske jeg har vært med på noen gang, sa jeg til en av mine (amerikanske) medpassasjerer. Hun så uforstående på meg. Kennedy Space Senter parrer verdensrommet med patriotisme, de legger ikke merke til det selv, amerikanerne. Men okei. Kennedy Space Center er uforglemmelig. Når var du inne i en romkapsel sist? Eller så en ekte astronaut-do? Vi har alle en liten gutt inni oss, tror jeg. På Cape Canaveral går denne lille gutten bananas. Også så jeg tre alligatorer fra bussvinduet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå venter vi alle på bildet av blogger'n og astronauten!!

Anonym sa...

JA ENIG MED DIN SØS , JEG VIL OGSÅ SE BILDE AV DEG OG ASTRONAUTEN ;-)



TONE S. :-)