tirsdag 9. oktober 2007

Newport, Rhode Island

Seiling er tingen i Newport. Newport pleide å være den stolte arrangør av America’s Cup, men den som skal arrangere den cupen, må vinne den. Overraskende nok vant australiere med en helt ny kjøldesign på åttitallet. De amerikanske seilerne ble like tatt på senga som norske hoppere da bokløvstilen kom. Siden har ikke America’s Cup kommet tilbake til Newport. Men masteskogen er imponerende tett i havna, og det er mange hyggelige cafeer å sette seg ned på for å se på folk, seilbåter og kjekke marinesoldater. U.S Navy War College er nemlig i Newport, og bidrar sikkert til at gatene ikke er helt forlatte i lavsesongen. Foruten seiling, dreier det seg om tennis og golf. Det finnes et eget tennismuseum her, og et Tennis Hall of Fame; med memorabilia og bilder av berømte tennisspillere. Jeg besøkte ikke det museet. Jeg satt i en Adirondackstol, spiste is fra Ben & Jerrys og så på folk. Alle gikk rundt i en typisk stil. Beige chinos, seilersko og skjorter med armene bretta opp. Jeg tenkte at det må være på disse kanter de fant opp kleskoden casual. Newport har en litt stygg fortid som pirathavn på syttenhundretallet og jeg hadde håpet på et piratmuseum, men neida. Ikke stort om at Newport slo seg opp på slavehandel heller. Philip sa til meg at de ville fortrenge slikt i Newport. Spør du dem om en viktig historisk begivenhet, vil de kanskje si at det var her Tiger Woods ble proff golfspiller. Nei, nå er jeg slem. Newport er koselig. Avslappet. Men det hadde gjort seg med et piratmuseum.

1 kommentar:

Bjørg sa...

Her har jeg vært full med fiffen :D Ah, minner :-)