lørdag 20. oktober 2007

Roatán, Honduras

Sorry, folkens. Jeg har ikke så mye fornuftig å si om Roatán og Honduras. Jeg lå under en kokospalme på ei paradisstrand hele dagen. Vannet var turkist. En fiskestim ble forelsket i bikinitrusa mi og fulgte etter meg. Eller kanskje de trodde jeg var en hvithval de kunne beite parasitter på.

Roatán har et av verdens største korallrev. Dykkere valfarter hit. Og turister. Men det er plass nok til alle, paradis nok til alle her. Jeg synes å huske noe om at Roatán var en ordentlig piratkoloni engang i tida. Jeg kan godt se for meg pappaen til Pippi Langstrømpe på Roatán. Han var vel pirat? Og husk at selveste Kaptein Sabeltann herjer på det karibiske hav. Mine medpassasjerer Gunvor og Pieter fikk streng beskjed fra barnebarnet sitt om å ta med seg sverd på turen. De kunne få låne hans hjemmelagde. Man kan jo aldri vite. Han har et poeng, for det finnes fortsatt pirater. Jeg var faktisk ombord på en båt en gang da det tikket inn et ekte piratvarsel. Det var på kysten av Columbia. Kapteinen ble stram i maska, la kursen mer til havs og satte opp farten. Nei, vi skulle nok tatt med oss noen sverd.

3 kommentarer:

Aslak sa...

No var vel pappaen til Pippi Langstrøm negerkonge, så da ser jeg han mer for meg på den afrikanske kysten.
Så får dere kose dere på tur, og du må hilse ekspedisjonnslederen
Aslak

Annelill sa...

Hehe, det var han jo! Men det er mange negre i Karibbien, vettu :-)

Kos deg i snøen, unge mann.

Alt godt,
Annelill

Unknown sa...

Her har jeg også vært! Bodde på hengekøyestedet til Jimmy (?) - rett på stranda. Paradis - ihvertfall etter en god dose spray (med DDT!?) for å holde sandfluene unna. Fiskene nappet i de hårete leggene mine - bra at de har skiftet beite til bikinier!